Jooga- ja pilatestunneista ohjaajien kertomana

Heidi Suur-Hamari, Kehon ja mielen jooga

Työskentelen päivisin tanssijana, tutkin oman kehoni liikettä, yhdistän sen joogaharjoitukseeni ja iltaisin saan jakaa oivalluksiani ohjatessani joogaa. Minulle jooga on antanut mahdollisuuden löytää oman kehon rytmin sekä matolla että maton ulkopuolella. Itselle luonnollisen
rytmin löytäminen on vienyt kohti omaa voimaa ja valoa, mikä on tuonut luottamusta nykyhetkeen. Tämä antaa minun pysähtyä ihmettelemään minussa ja ympärilläni olevaa elämää.

Kokemisen sekä pysähtymisen kautta löytyneen ilon ja valon haluantuoda myös tunneilleni. Ohjaamillani kehon ja mielen jooga -tunneillatutkitaan kehon luonnollista rytmiä läsnäolon, hengityksen virtauksensekä lempeän dynaamisen asanan avulla. Tunneillani laskeudutaan kohtiasanaa, jonka liikettä hengitys rytmittää. Minulle on tärkeää tuodaohjauksessani esille jokaisen oman kehon kokemuksen uuntelu, jolloinsaa vapauden liikkua omasta kehostaan ja sen mahdollisuuksista käsin.

Jokainen harjoitus on aina uusi alku, jolloin voi sukeltaa kohti sisäistä tanssia mielen hiljentyessä ja löytää jotakin uutta itsestään.

Kehon ja mielen jooga voi kuulostaa uudelta, mutta minulle se onjoogani ydin, oli suuntaus mikä tahansa. Kehon ja mielen yhteydenlöydyttyä jooga alkaa tapahtua.

Hedvig Lundsten: Matka pilateksen maailmaan

Aloitin pilatesohjaajan opinnot alunperin saadakseni tukea fysioterapia-asiakkaiden terapiaharjoitteluun. Pilates vei kuitenkin lajina täysin mukanaan, ja nyt olen yhä enemmän syventänyt omaa tietoani, taitoani ja tyyliäni pilateksen parissa.

Koko elämän tanssia harrastaneena pilates tuntui heti omalta;kauniisti koordinoitua liikkumista koko kehoa hallitusti käyttäen.

Pilates on tanssin tavoin laji jossa et koskaan ole valmis – liikkeitä voi hioa loputtomiin ja syvempi ymmärrys omasta kehosta tuo uusia
ulottuvuuksia ja oivalluksia. Kuka tahansa voi kokeilla ja hyötyä pilateksesta. Pilates sopii kaikentasoisille liikkujille ja pyrin aina
ohjauksissani ottamaan huomioon ryhmän tason, sillä harjoittelun tulee olla sopivan haastavaa mutta kuitenkin onnistumisen tunteita herättävää.
Harjoittelun tulokset näkyvät myös treenisalin ulkopuolella – ryhti paranee, hengitys syvenee ja liikkumisesta tulee sulavampaa.

Tervetuloa pilateksen ihmeelliseen maailmaan!


Annastiina Värri (@Indie Forest), Yin-jooga

Rakastan yin-joogaa, sillä jokainen harjoitus opettaa tietoistaläsnäoloa sekä fyysisellä että henkisellä tasolla. Keskiviikkoisin ja

sunnuntaisin pidettävillä tunneillani on lupa ja velvollisuuskin päästää hetkeksi irti kaikesta kiireestä, rooleista sekä suorittamisesta. Pyrin
luomaan turvallisen, tunnelmallisen ja sallivan ympäristön, jotta jokaisen olisi mahdollisimman vaivatonta ja palkitsevaa rauhoittua
havainnoimaan omaa kehoaan sekä sisäistä maailmaansa. Olen superonnellinen joka kerta, kun saan tuntien kautta auttaa kohti
oivalluksia omasta kehosta sekä kohti kokonaisvaltaista hyvää oloa ❤

Yin-joogan alkuperä juontaa tuhansien vuosien taa aikaan, jolloinjooga oli ennen kaikkea vakaa ja meditatiivinen harjoitus. Siltikin,

vasta muutaman viime vuosikymmenen aikana tällaista harjoitusta on alettu kutsua yin-joogaksi. Ei mikään ihme, että yin kasvattaa
suosiotaan: yhä useampi löytää hermostoa rauhoittavat ja kehoa syvältä eheyttävät vaikutukset dynaamisen liikkumisen rinnalle sekä
vastapainoksi elämän kiireisiin ja stressiin.


Sydämellisesti tervetuloa yin-tunneille!