TUNTIKUVAUKSET Gaia Vallila

HATHA-JOOGA

Lempeän liikkeen joogatunti, jonka harjoitukset pohjautuvat hatha- ja yin -joogaan. Tunnilla tehdään lataavia rentoutusharjoituksia ja liikutaan oman hengityksen tahdittamana. Harjoituksen tavoitteena on lisätä elinvoimaa omista lähtökohdista käsin ja tuoda jooga matolta osaksi arkea. Tunti sopii myös joogan vasta aloittaneille.

KEHON JA MIELEN JOOGA

Kehon ja mielen jooga -tunnilla pysähdytään kehokokemukseen ja otetaan hetki aikaa itselle - keholle ja mielelle ja tasapainotetaan niitä. Tunnilla siirrytään lempeällä tavalla tutuista jooga-asanoista toiseen koko ajan ollen tietoisia hengityksestä ja sen vaivattomuudessa. Tunti ei seuraa mitään tiettyä traditiota (Hatha, Yin, Yang) vaan on sekoitus näistä kaikista kyseisen päivän tuntiin sovellettuna. Tunti sopii niin aloittelijalle kuin joogasta kokemusta omaavallekin.

PILATES ALKEET

Tunti on nimensä mukaisesti tarkoitettu vasta-alkajille. Ensimmäisillä tunneilla käydään läpi hengitystä, opitaan tunnistamaan syvien lihasten tukea ja aktivoimaan sitä oikella tavalla. Ikään, kokoon ja sukupuoleen katsomatta jokainen pääsee näillä tunneilla sisään pilateksen maailmaan sekä helposti mukaan lajiin. Liikkeet tehdään rauhallisesti oman hengityksen tahdissa, jolloin vaikutus on erittäin tehokasta. Jokaisesta liikkeestä löytyy vaihtoehtoja niin, että harjoitus sopii kaikille. Pilates vahvistaa, vetreyttää ja aktivoi tehokkaasti muutoin helposti uinuvat syvät lihakset. Ryhti paranee, keskivartalo kiinteytyy ja mieli rauhoittuu tekemiseen keskittymällä. Lisäksi saat voimaa, kestävyyttä, tasapainoisuutta sekä notkeutta ja pitkälinjaisuutta.

PILATES ALKEISJATKO JA JATKO

Pilates vahvistaa, voimistaa, vetreyttää ja aktivoi tehokkaasti muutoin helposti uinuvat syvät lihakset. Sisäinen korsetti kiristyy kuin huomaamatta, ryhti paranee ja mieli rauhoittuu tekemiseen keskittymällä. Lisäksi saat voimaa, kestävyyttä, tasapainoisuutta sekä notkeutta ja pitkälinjaisuutta lihaksistoon. Alkeisjatkotunnilla ei vaadita paljoa kokemusta, ja liikkeet käydään aina perusteellisesti läpi, tarvittaessa ohjaten vaihtoehtoisia liikkeitä. Jatkotason tunti on rankempi ja teknisesti vaativampi, joten sinne suositellaan aiempaa kokemusta lajista.

JOOGA-PILATES

Tunti yhdistää pilates- ja joogaliikkeitä lempeällä tavalla. Pilateksesta harjoitukseen tuodaan harjoitteita erityisesti keskivartalolle ja joogasta tuodaan harjoitukseen virtaava rytmi sekä vaihtuvia seisoma- sekä istumasarjoja. Pääpaino on vahvistaa syviä tukilihaksia monipuolisesti oman hengityksen tahdissa, kehoa kuunnellen.

YIN & YANG JOOGA

Tunti on nautinnollinen yhdistelmä dynaamista ja energisöivää flow(yang)-joogaa sekä syvävenyttävää ja rauhoittavaa yin-joogaa. Tämä joogatunti lisää kehosi liikkuvuutta ja voimaa sekä poistaa jännitystiloja ja stressiä tehokkaasti. Tunti alkaa rauhallisesti ja siirtyy energiseen ja dynaamiseen flow-osuuteen, mitä seuraa rentouttava ja kehoa avaava sekä hermostoa eheyttävä yin-jooga osuus. Tunnin jälkeen olo on usein rauhallinen, seesteinen ja energinen. Tunti sopii kaikille

YIN JOOGA

Yin joogan eheyttävä vaikutus perustuu sen pitkäkestoisiin asentoihin, jotka edistävät sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Pitämällä lihakset mahdollisimman rentoina, sidekudokset pääsevät avautumaan ja haitalliset kuona- aineet pääsevät tehokkaasti poistumaan kehosta. Sidekudosten ja nivelten huoltamisen lisäksi Yin joogalla on myös hermostoa tasapainottava ja rauhoittava vaikutus. Tällä tunnilla myös mieli lepää ja rentoutuu. Tunti sopii kaikille, eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvita.

STRESS AWAY YIN + JOOGANIDRA

Gaia Yin stress away + jooganidra -tunnilla jätetään viikon tapahtumat taakse ja annetaan kehon rentoutua, mielen levätä. Yin-asanoissa ollaan minuutista viiteen, asanasta riippuen. Yin-joogan eheyttävä vaikutus perustuu sen pitkäkestoisiin asentoihin, jotka edistävät sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Pitämällä lihakset mahdollisimman rentoina, sidekudokset pääsevät avautumaan ja kuona-aineet pääsevät poistumaan kehosta. Lisäksi yin-joogalla on myös hermostoa tasapainottava ja rauhoittava vaikutus.
Tunnin loppuosa koostuu jooga-nidrasta, joka tarkoittaa kirjaimellisesti joogista unta. Harjoituksessa tietoisuus kuljetetaan valveillaolon ja unen väliseen tilaan ohjaajan opastuksella. Jooga-nidran tilassa keho on täydellisen rentoutunut ja painovoimalle antautunut.

Tällä tunnilla mieli lepää ja rentoutuu. Tunti sopii kaikille, eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvita.

Tuntiaikataulu ja varaukset : https://www.varaaheti.fi/gaiavallila/fi